نوشته شده توسط : وصالی

ترخیص کار در گمرک فرآیندی می باشد که به واسطه آن کالا ها و اجناس وارد شده یا صادر شده به یک کشور به عنوان مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و اقدامات حقوقی، مالی و مدیریتی به انجام می‌ رسند. ترخیص کار مربوط به انجام امور مربوط به معاملات واردات و صادرات می‌ شود و شامل اظهارنامه گمرکی، پرداخت گمرکی، انجام محاسبات گمرکی و اخذ مجوزهای لازم می‌شود. گمرک کشور نیز بعنوان نهاد مسئول انجام این فرآیند عمل می‌کند و مراحل ترخیص کار را تعیین و اجراء می‌ کند. در ادامه با آتا اکسپرس همراه ما باشید.

اسناد ضروری برای ثبت اطلاعات در گمرک

برای ثبت اطلاعات در گمرک و انجام فرآیند ترخیص کار، اسناد ضروری زیر ضروری می باشد:

  1. اظهارنامه گمرکی: این اسناد شامل جزئیات مربوط به کالاها، ارزش، کشور مبدا و مقصد، شرایط ترخیص و سایر اطلاعات مربوطه خواهد بود.

  2. فاکتور تجاری: فاکتور تجاری حاوی جزئیات مربوط به هزینه کالا توضیحات فنی، مقدار و واحد اندازه‌گیری، شرایط پرداخت و سایر اطلاعات تجاری می باشد.

  3. بارنامه: بارنامه مدارک حمل و نقل کالا است که شامل جزییاتی همانند نام شرکت حمل و نقل، نام و شماره کشتی یا هواپیما، مسیر حمل و نقل و سایر اطلاعات مرتبط است.

  4. مدارک مالی: شامل فاکتورهای پرداختی، اطلاعات بانکی، سند حواله و سایر مدارک مالی که نشان دهنده پرداخت مبالغ مربوط به کالا ها است.

  5. گواهی‌ها و مجوزها: در برخی موارد، برای ترخیص کار نیاز به گواهی‌ها و مجوزهای خاص هست مثل گواهی بهداشتی، گواهی مبدأ مجوز واردات و سایر مجوزهای مربوطه.

لیست بالا تنها چند نمونه از اسناد ضروری برای ثبت اطلاعات در گمرک است و بسته به نوع و ماهیت کالا ها و مقررات مربوطه، ممکن است سایر اسناد و مدارک هم مورد نیاز باشند.

وظایف ترخیص کار گمرک چیست؟

وظایف ترخیص کار در گمرک عبارت هستند از:

بررسی اسناد: در ابتدا، ترخیص کار گمرک وظیفه چک کردن صحت و کاملیت اسناد مربوط به تراکنش‌های تجاری واردات یا صادرات را دارد. این شامل بررسی اظهارنامه گمرکی، فاکتور های تجاری، بارنامه، مدارک مالی و مابقی مدارک مربوطه می‌ شود.

انجام محاسبات گمرکی: ترخیص کار در گمرک وظیفه محاسبه مالیات‌ ها عوارض و بقیه هزینه‌ های گمرکی بر اساس اطلاعات موجود در اسناد و مقررات مربوطه را دارد. این شامل محاسبه مالیات ورودی، مالیات بر ارزش افزوده، عوارض و سایر هزینه‌های مربوط به تراکنش‌های تجاری می باشد.

اخذ مجوزها و پروانه‌ها: در صورت نیاز، ترخیص کار گمرک مسئولیت اخذ مجوزها و پروانه‌ های ضروری جهت تراکنش‌های تجاری را دارد. این می‌تواند شامل گواهی بهداشتی، گواهی مبدأ، مجوز واردات، مجوز صادرات و بقیه مجوز ها باشد.

نظارت بر بازرسی کالاها: ترخیص کار گمرک هم وظیفه نظارت بر فعالیت‌ های بازرسی کالاها به منظور بررسی کیفیت، مواصفات فنی و استانداردهای لازم را دارد. این ممکن است شامل بازرسی فیزیکی کالا ها و آزمایشات آزمایشگاهی باشد.

صدور مجوز ترخیص: بعد از بررسی اسناد و انجام محاسبات گمرکی، ترخیص کار گمرک مجوز ترخیص را صادر می‌کند که بعنوان اثبات قانونی برای تراکنش‌های تجاری استفاده می‌شود. این مجوز شامل مواردی مانند هزینه پرداختی شرایط ترخیص، روش پرداخت مالیات و سایر اطلاعات مرتبط می باشد.

رسیدگی به تخلفات و تخلفات: ترخیص کار گمرک وظیفه رسیدگی به تخلفات مرتبط با تراکنش‌ های تجاری واردات یا صادرات را دارد. این شامل تشخیص تخلفات گمرکی، اعمال جریمه‌های مربوطه و اتخاذ تدابیر قانونی جهت حفظ نظم و شفافیت در فعالیت‌ های تجاری میباشد.

هماهنگی با سایر نهادها: ترخیص کار گمرک وظیفه هماهنگی با سایر نهادها و سازمان‌ های ذی‌ربط مانند وزارتخانه‌ها، سازمان‌های بهداشتی، سازمان‌های استاندارد و سایر نهاد ها را عهده دار می باشد. این هماهنگی برای تسهیل کردن در ترخیص کار و اطمینان از رعایت قوانین و مقررات مربوطه صورت می‌ گیرد.

ارائه مشاوره: ترخیص کار گمرک نیز مسئولیت ارائه مشاوره و راهنمایی به تجار و مشتریان در خصوص فرآیند ترخیص کار قوانین گمرکی و سایر مسائل مرتبط را دارد. این با هدف افزایش آگاهی و اطمینان یافتن از صحت و سرعت انجام ترخیص کار گمرک انجام می شود.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت ترخیص کالا در ایران

جهت ثبت نمودن شرکت ترخیص کالا در کشور ایران شما باید مدارک زیر را آماده داشته باشید:

فرم درخواست ثبت شرکت: این فرم را می‌ توانید از وبسایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دریافت کنید یا به صورت آنلاین در پورتال ثبت شرکت‌ها تکمیل فرمایید.

مستندات شخصی: برخی از مدارک شخصی که باید تهیه نمایید شامل کپی شناسنامه، کپی کارت ملی، و مدارک شناسایی مدیران و سهامداران شرکت میباشد.

تصویر مهر شرکت: شما باید مهر شرکت خود را تهیه کنید. این مهر بایستی شامل نام شرکت و شماره ثبت شرکت باشد.

عقد قراردادهای لازم: شما باید قراردادهای لازم مربوط به شرکت ترخیص کالا را تهیه و امضا کنید. این قرارداد ها ممکن است شامل قراردادهای اجاره مکان، قراردادهای خدمات حمل و نقل، و قرارداد های دیگر مرتبط با فعالیت شرکت باشند.

تأییدیه پرداخت سرمایه اولیه: شما باید مبلغ سرمایه اولیه شرکت را به طور کامل پرداخت نموده و تاییدیه پرداخت را به همراه مدارک دیگر تقدیم کنید.

آدرس شرکت: شما باید آدرس دقیق مکان اقامت شرکت را اعلام نمایید. این آدرس می‌ تواند مشتمل بر اطلاعات اقامتگاه شما، اطلاعات مالکیت یا اجاره محل، و اطلاعات تماس با شرکت باشد.

سایر مدارک: ممکن است سایر مدارک مرتبط با فعالیت شرکت ترخیص کالا هم مورد نیاز باشند. این مدارک ممکن است شامل گواهی‌های تحصیلی و تخصصی مدیران، مجوزها و پروانه‌های مورد نیاز برای واردات و ترخیص کالا و بقیه مدارک قانونی مرتبط با فعالیت شرکت باشند.
به علاوه، برای ثبت شرکت ترخیص کالا، شما باید به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کرده و فرم‌ها و مدارک مورد نیاز را تحویل دهید. هزینه‌های ثبت شرکت نیز بسته به نوع شرکت و فرایند ثبت متفاوت است.

لازم به ذکر است که ممکن است الزامات و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت ترخیص کالا در ایران با توجه به قوانین و مقررات جاری تغییر کنند. بهتر است پیش از آغاز پروسه ثبت شرکت، با مراجعه به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یا مشاوران حقوقی مربوطه، جدیدترین الزامات و مدارک مورد نیاز را بررسی نمایید.

 

 

 


:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 13 آذر 1402 | نظرات ()